Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) minulý týden představila nový metodický materiál, jehož cílem je poskytnout zástupcům veřejného, soukromého i neziskového sektoru doporučení pro zajištění integrity
v organizacích, a zároveň jim poskytnout návod pro jejich implementaci.

Příručka, jednoduše nazvaná OECD Public Integrity Handbook, ve třinácti kapitolách věnovaných jednotlivým oblastem doporučení poukazuje na aspekty dosažení funkčního organizačního systému zajišťujícího integritu – kapitoly
se tak postupně věnují otázce závazku (commitment), odpovědnostem, strategii, standardům, navázání mezisektorové diskuze, vedení a tzv. tónu shora, profesionalitě, kapacitám, otevřenosti, řízení rizik, vymahatelnosti, dohledu
a zapojení všech stakeholderů do legislativního procesu.

„Příručka ukazuje, jak využít proces řízení rizik k hodnocení rizik spojených
s integritou, a nastiňuje, jak využít systém vymahatelnosti (z angl. enforcement) k dosažení skutečné osobní odpovědnosti za narušení integrity organizace. Dokument se navíc zabývá opatřeními pro posílení legislativního procesu zapojením všech stakeholderů, řízením a prevencí střetů zájmů, a zajištěním integrity a transparentnosti v lobbingu a financování politických stran a kampaní,“
okomentoval vydání příručky generální tajemník OECD José Ángel Gurría.

Vedle příručky samotné OECD zároveň spustila také Modely vyspělosti v oblasti veřejné integrity – ty umožňují organizacím ve veřejném sektoru na základě jednoduchých dotazníků základní sebehodnocení vlastních systémů integrity.

Dokument přímo navazuje na Doporučení pro integritu ve veřejném sektoru, vydané OECD v roce 2017 (na webu OECD dostupná i v češtině). Samotná příručka je volně dostupná k prohlížení na webu OECD, pro její stažení ve formátu PDF
je požadován přístup do katalogu dokumentů OECD Library.